The King's speech

Var på bio igår. En ovanlig händelse då jag inte går på riktig bio mer än vart tredje år ungefär. Den här filmen kunde jag inte vänta på tills den kommmer på DVD. Och jag säger bara: har ni möjlighet, se den! Ramhistorien är välkänd: Edward VII abdikerar för att gifta sig med Wallis Simpson och lillebror blir kung. Andra världskriget bryter snart ut. Men lillebror har ingen större lust att bli kung. Han vill leva ett stilla liv på landet med fru och barn. Dessutom har han ett handikapp. Han stammar. En kung måste hålla många tal, och för honom är det omöjligt. Men han har en stark pliktkänsla och hans fru finner en oortodox talpedagog som jobbar stenhårt med den blivande kungen. Med hjälp av lite psykoanalys, muskelövningar m.m. övervinner George VI sina svårigheter och filmen slutar med det berömda talet till folket som börjar "In this grave hour" http://www.youtube.com/embed/DAhFW_auT20 kolla klippet. Det här är en film om personligt mod och att övervinna sina personliga rädslor. Låter det tråkigt? Jag försäkrar, det är den inte! Förresten, med Colin Firth i huvudrollen kan jag se vilken film som helst. Mr Darcy! Den har fått 12 Oscarsnomineringar så utdelningen den 27/2 lär bli ett tabberas som Emil skulle säga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0